-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:11642 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

از بانك وام هايي گرفتم، يعني معاملات بانكي كردم، ولي بر اثر ورشكستگي كم كم با تأخير وام هايي را به بانك پرداخت كردم. براي تصفية حساب بانك ادعا مي كند براي تأخير تأديه تحت عنوان جريمه تأخير بايد مبلغ بالايي را بپردازم. آيا بنده مديون به بانك هستم؟

فتواي فقها به طور مطلق و سربسته در مورد گرفتن ديركرد جائز نيست.(1) و آن را ربا دانسته اند.(2)

اما گرفتن خسارات تأخير تأديه (ديركرد) با شرايطي كه در آئين دادرسي مدني آمده جايز است. در ماة 522 قانون فوق آمده است: در دعاوي كه موضوع آن دَيْن و از نوع وجه رايج بوده و با مطالبة داين (طلبكار) و تمكّن مديون، وي امتناع از پرداخت كرده، در صورت تغيير فاحش ...... با رعايت تناسب تغيير شاخص سالانه ....... محاسبه مي گردد. در اين مادة قانوني دو شرط براي گرفتن خسارت ديركرد ذكر شده است:

1ـ مطالبة داين، يعني طلبكار موقع سررسيد مطالبة دين خود را مي كند.

2ـ تمكّن مديون، يعني غير از اين كه طلبكار درخواست مي كند، مديون هم تمكن (امكان مالي) دارد، ولي پرداخت نمي كند.

با اين دو شرط حق گرفتن خسارت دير كرد را دارد.

تبصرة دو مادة 515نيز به همين مطلب اشاره دارد: خسارت ناشي از عدم النفع قابل مطالبه نيست و خسارت تأخير تأديه (ديركرد) در موارد قانوني (ماد 522) قابل مطالبه است. بنابراين طبق قانون مصوب سال 79 (كه در مورد تأييد شوراي محترم نگهبان قرار گرفته) چون بانك ها اقساط خود را سر موعد مطالبه مي كنند، بدهكار بايد موقع سر رسيد هر قسط خود را آمادة پرداخت بكند. چون قبلاً هنگام قرارداد، بانك با طلبكار هماهنگ كرده، مديون را متمكن (توانمند) قلمداد كرده و خسارت تأخير تأديه را مطالبه مي كند. اضافه بر آن بانك ها طبق قرارداد اوليه با مشتريان خود اين گونه خسارات را به عنوان شرط ضمن عقد در قرارداد مي گنجانند. بنابراين مشتريان بايد با توجه به شرايط مندرج در قانون بانكداري عمل كنند.



پي نوشت ها:

1. آيت الله فاضل لنكراني، جامع المسائل، ج 1، ص 287، سؤال 1091.

2. آيت الله تبريزي، استفتائات، ص 483، س 2116.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.